الثلاثاء، ٤ ديسمبر ٢٠٠٧

حتى لا ننسى



والله متم نوره...ولو كره المشركــون...
ولو كره الكافـــرون...
ولو كره المنافقون....
( العلمانيون والليبراليون).....
قال النبي-صلى الله عليه وسلم-
(ثم تكــون خلافــة على منهاج النبـــوة)
ذكره حذيفة مرفوعاً ورواه الحافظ العراقي من طريق أحمد... وقال هذا حسن صحيح
مقال ..صغير لإحدى الداعيات..من موقع صيد الفوائد
=========
****هـــــــام****
=========
تعليق الشيخ ياسر برهامي على
وثيقة ترشيد العمل الجهادي
للدكتور سيد إمام (فضــل)
تجدونه هنــــــــــــــــــــــا

هناك ٢١ تعليقًا:

محمد عبد الغفار يقول...

عايشين على اليقين فى الأمل ده والله

الفاتح اليعقوبي يقول...

السلام عليكم
والله القصة ومافيها انها مسئلة وقت وسياتي بعدها فتح الله

هذا الحديث سمعته من شيخنا محمد حسان من قبل فسررت له كثيرا وشرح صدري


والايام بيننا
الاسلام هو الحل شرع المولي عز وجل
ولوكره من كره وحارب من حارب

فهذا الدين مثل الطوفان ماوقف في طريقه شئ الا وجرفه
والسلام

عصفور المدينة يقول...

طيب والناس اللي بتتضايق من الخلافة والكلام ده تعمل إيه
شاب متضايق منكم

عصفور المدينة يقول...

صحيح نسيت أقول تعليقي زي تعليق أخويا عز

دكتور حر يقول...

جزاكم الله خيرا يا ضاكتور

نحيا بهذا الأمل

mohand يقول...

السلام عليكم

لا مش ناسيين

Unknown يقول...

ض\خالد
كلمتين بكل البوستات اللي هكتبها بعد كده
اللهم يارب اقم دوله الاسلام واستخدمنا يارب في بنائها ورفعتها
الناس دول موجودين في كل مكان وزمان موجودين فتنه للبشر هم شياطين الانس
يتكلمون باالسنتنا يلبسون ثيابنا يأكلون طعامنا وليسوا منا هم العدو
ولازم يحاربوا بمنتهي القوه بلاهواده
ونعوذبالله من دعاء سيدنا عمر
اللهم اني اشكو اليك قوه اهل الباطل في غيهم وضعف اهل الحق في حقهم
الناس دي بتحارب الاسلام ولاتخشي احد ولايأخذها ضعف او تبخل بجهد في حربهم
واهل الحق ماذا ينتظرون
وربنا يعزك ياشيخنا

المهـ إلي الله ـاجر يقول...

جزاك الله خيرا أخي الحبيب خالد .. وإن نسينا أو نًسينا فالحمد لله ان سخر أناس مثلك يذكرونا ما نسينا ويعلمونا بما جهلنا

بارك الله فيك وفرج كربك وزال همك




يا بشمهندس عصفور المدينة .. حطيت اللينك ده هنا ليه بس !!! (:

Dr.khaled يقول...

أخي الحبيب استاذ محمد

اطال الله عمرك وأحسن عملك :)

Dr.khaled يقول...

وعليكم السلام يا الفاتح

أكيد المسألة مسألة وأت :)

والاسلام كما قلت والحمد لله:)

Dr.khaled يقول...

حبيبي في الله عصفور المدينة ....
اللي يضايق يضايق...
واللي يجيب في سيرتنا يجيب..
طالما مش بيتكلم بالدليل...
وطالما بيرمي تهم وأوصاف وخلاص ..
كل ده ميهمناش :)

ولو أن كل شخص يكتب ألقمته حجراً...
لأصبح الصخر مثقالا بدينار...
وواضح ان الكاتب المشار اليه لا يعتبر النصارى كفار..
ويبدو أنه عنده سوء فهم لكلام الشيخ القرضاوي...

فهو قال عن الشيخ القرضاوي أنه يحبه جدا...لمجرد انه سمع ان الشيخ يقول النصارى مش كفار ...ولم يعي ما يقوله الشيخ
والقاعدة الفقهية (من لم يكفر اليهود والنصارى فهو كافر)...

لا بلاش دي...
ان لم يكن اليهود والنصارى كذلك..فمن الكفار اذا؟؟

ومعنى كونهم كفار بالله..لا يعني ابداً.اساءة معاملتهم...أو قتلهم..بل لهم دينهم.ولنا ديننا...
:)
اللهم اني تصدقت بعرضي على أمثال هؤلاء...
كح ..كح... :)

Dr.khaled يقول...

مين عز ده ؟؟؟ :)

الفاتحان؟؟؟

Dr.khaled يقول...

واياك يا دكتور...
تعيش يا حبيبي

Dr.khaled يقول...

وعليكم السلام حبيبي مهند...

تعيش وتفتكر :(

Dr.khaled يقول...

أوجزت يا الفاتح تو (2)

انت وابن عمك داخلين عليا بالسيوف..حاسب السلاح يطول

أيوة هم أقوياء في باطلهم أيوة...

بس احنا والحمد لله اقوى منهم...
دينا وخلقاً....


حبيبي أنا لا أخشاهم...وأنا لهم-باذن الله- بالمرصاد ..ما استطعت :)



فوحق جبار على العرش استوى 000 من غير تمثيل كقول الجاني
ووحق من ختم الرسالة والهدى 000 بمحمد فزها به الحرمان
لأقطعن بمعولي أعراضهم 0000 ما دام يصحب مهجتي جثماني
ولأهجونهم واثلب حزبهم 000 حتى تغيب جثتي أكفاني
ولأهتكن بمنطقي أستارهم 000 حتى أبلغ قاصيا أو داني
ولأهجون صغيرهم وكبيرهم 000 غيظا لمن قد سبني وهجاني
ولأنزلن إليهم بصواعقي 000 ولتحرقن كبودهم نيراني
ولأقطعن بسيف حقي زورهم 000 وليخمدن شواظهم طوفاني
ولأقصدن الله في خذلانهم 000 وليمنعن جميعهم خذلاني
ولأحملن على عتاة طغاتهم 000 حمل الأسود على قطيع الضان
ولأرمينهم بصخر مجانقي 000 حتى يهد عتوهم سلطاني
ولأكبتن إلى البلاد بسبهم 000 فيسير سير البزل بالركبان
ولأدحضن بحجتي شبهاتهم 000 حتى يغطي جهلهم عرفاني

:) (معارضة لإمام القحطاني)
هو كان يقصد الأشاعرة..وأنا أقصد القوم :)...بإذن الله -تعالى-

Dr.khaled يقول...

نسيت أقولك يا الفاتح تو..
بلاش تقولي شيخنا دي تاني..
عشان منتخانقشي مع بعض ...
(وش مكشر)

Dr.khaled يقول...

الله يجزيك خير يا اخي المهاجر....

يا أخس ادعي لنا...

انته نازل عليا مدح..
استنه أما اعدل الياقة :)

ربنا يتقبل ويجعل اعمالنا خالصة لوجهه الكريم :)

Dr.khaled يقول...

سيب الباشمهندس محمد يحط أي لينك هو عايزة...
سيبه براحته خالص...
عشان بس يعرف اني مش حارمه من حاجة

ربنا يخليني ليه :)

Che Ahmad يقول...

دكتور خالد
الصراحة انا جيت هنا بالصدفة انا كنت داخل اعلق على جملة مكتوبه فى البروفايل بتاعك بس قلت اعلق على الموضوع دا كمان بالمرة
يا رب نرجع للخلافة على منهج النبي ( عليه الصلاة والسلام ) بس انا عايز اعرف ليه محطوط كلمة الليبرالين بين القوسين الليبراليه اصلا تتفق تماما مع مبادئ الاسلام السامية الليبراليه هى حرية الفرد والاسلام عمره ما كان قيد على حرية ايا كانت بل اطلق الحريات لكل فرد كيفما شاء وعلى عمله يحاسب واللى هسحاسب ربنا مش احنا
كمان وضع الليبرالين والعلمانين بين قوسين مع المنافقون والكافرون دا يعني وجودهم فى خندق واحد معاهم ولا الليبرالين ولا العلمانين منافقين ومش لازم الواحد علشان ليبرالى او علمانى هو كافر بما انزل الله
دا تعليقي ع المقال

تعليقي ع الجملة اللى فى البروفايل بتاع حضرتك
أكره الطالحين..أحب الصالحين
حب الصالحين ما فيهوش اى حاجة بس الكره هو اللى فيه حاجات كتير بدل ما تكره ساعدهم انهم يكونوا صالحين او على اقل تقدير حبهم وادعيلهم يكونوا صالحين

خالص تحياتى
تشي

Dr.khaled يقول...

أخي الحبيب أحمد....
قبل أن أعلق لك على تعليقك...
أقول لك...
بلا مدح والله...أحترم هذا الأسلوب في العرض وإن كنت أختلف مع المضمون....
إلا أن الأسلوب..يدعو إلى الحوار..فلله الحمد والمنة...

أخي أحمد/
أنا معك أخي الكريم أن الاسلام أعطى لكل فرد حريته...ولكن حرية في حدود...
فأنا حريتي تنتهي في المكان الذي تبدأ فيه حريتك...
وأنا حريتي تنتهي في المكان الذي تبدأ عنده حدود الله ومحارمه...
إذا كان هذا هو مفهوم الحرية فأهلا وسهلا بهذه الحرية...
أما إن كانت الحرية تعني حرية
الله خلق...الله فرض وأوجب...والتزام أوامره فرض على كل من يدعي حبه...
أخي العزيز ...
قال الحسن البصري -رحمه الله- (ادعى أناس حب الله ورسوله..فأنزل الله-عزوجل- : (قل إن كنتم تحبون الله فاتبعوني يحببكم الله) فسميت هذه الآية بالفاضحة)

فإذن..الذي يقول نحن نحب الله أو نحن نتفق مع شرع الله أيا كان هذا التوجه..فلا بد أن نعرض ما لديه على الكتاب والسنة..فإن وافقهما فهو من المحبين..وإن خالفهما..فهو من الكذابين المدعين....
وحتى لا أطيل عليك أخي في الله...
يمكنك زيارة هذه الصفحة للتعرف أكثر على

وأما أن العلماني والليبرالي ...يناقض الاسلام صراحة...فهذا مما لا شك فيه...
وأبسط أقوال العلمانيين هي (دع ما لله لله وما لقيصر لقيصر) فصل الدين عن الدولة بتبجح..ومحاولة إزالة حكم الله من على مخلوقاته وعباده...(اللي هم احنا)...
وهذا لا شك أنه متناقض مع صريح القرآن...وصريح الصحيح من السنــة...

وأما الليبراليون فهم على 3 أنواع كما يقول أهل العلم :

1- الصنف الأول - وهو أسوؤهم - : من يعرف مناقضة الليبرالية لكثير من أحكام الإسلام ، لكنه - وللأسف - يستمر في الدعوة إليها ، ويرتضيها معتقدًا ، ويُقبل عليها على علم ، فهذا قد باع دينه بها ، ومعلومٌ حكم هذا ومآله - نسأل الله العافية - .

2- الصنف الثاني : مقلد ، يردد هذه الكلمة دون فهم لما تدل عليه وما يترتب عليها ، فهو مفتون بكل فكرة غريبة ، إما بدعوى حب الشذوذ ، أو لانخداعه بكلمة ( الحرية ) التي تقوم عليها هذه الفكرة ، فيظن أنها لا تُخالف الإسلام ، ومعلومٌ أن الإنسان مجبول على حب الحرية ؛ لكنه بين حرية يقيدها الشرع أو حرية تقيدها الأحكام الوضعية ( لأنه لا يوجد حرية دون قيود ) ، فإن تقيدت حريته بحدود الشرع محتسبًا الأجر من الله فقد فاز ، وإن تقيدت حريته بالأحكام الوضعية متعديًا حدود الشرع ؛ فقد خاب وخسر ، والاثنان يجمعهما قوله تعالى : ( تلك حدود الله و من يطع الله و رسوله يدخله جنات تجري من تحتها الأنهار خالدين فيها و ذلك الفوز العظيم . و من يعصِ الله و رسوله و يتعد حدوده يُدخله نارًا خالدًا فيها و له عذاب مهين ) .

3- الصنف الثالث : من يعرف مناقضة الليبرالية لكثير من أحكام الإسلام ، لكنه يقول : أنا سأقيد هذه الليبرالية بأحكام الشرع ، وسأنبذ كل مايخالفه فيها ، وهذا نيته طيبة ، لكنه متناقض ؛ لأنه إذا قيد الليبرالية بقيود الشرع خرجت عن كونها ليبرالية ! فلاداعي لأن يدعو لها ويعتنقها وهو يخالف أساساتها السابقة في السؤال ، وهذا يذكرني بمن يدعو للديمقراطية من المسلمين - كالقرضاوي - ويقول : سأقيدها - أيضًا بأحكام الشرع - فلن أقبل مثلا التصويت على أمر قد حكم فيه الشرع ، وهذا كالأول متناقض ؛ لأنه إذا قيدها بما سبق خرجت عن كونها ديمقراطية !


اما بخصوص كرهي للطالحين...فليس معنى هذا الكره هو الكره الكلي...لا أبداً...
إنما هو كره المعصية التي فيهم..
وهو كما قال الامام الشافعي -رحمه الله-

أحب الصالحين ولست منهم..وأرجو أن أنال بهم شفاعة

وأكره من بضاعته المعاصي...ولو كنا سواءاً في البضاعة

يعني المقصود أنني أبغض المعصية...
ومعنى الطالحين معنى عام..فيشمل المفسدين والظالمين..والحرامية..وما شابه...:)

ويسعدنا تشريفك دائماً :)

Drop of the Ocean يقول...

اخى خالد
...
اقتبس "فأنا حريتي تنتهي في المكان الذي تبدأ فيه حريتك...
وأنا حريتي تنتهي في المكان الذي تبدأ عنده حدود الله ومحارمه...
إذا كان هذا هو مفهوم الحرية فأهلا وسهلا بهذه الحرية..."
لا اختلف معك ابدا فأنت حــــر تماما فى تعريف "حريتك الخاصة" ، لكن الحرية العامة- الطبيعية هى التى تخضع للشرط الاول فقط ..
مثلا اذا اردت ان تضع (قيدا) على نفسك يمنعك من سماع الموسيقى لأسباب دينية فأنت حر تماما... ولكن لا تضع هذا القيد على غيرك فهم مخيرون فى التقييد به او عدمه والله سيحاسبهم على ذلك ، بالتأكيد انت حر ايضا فى الترويج لـ(قيدك)و الدعوة له واقناع الناس بأسبابك الدينية هذه.

كده فى غلط فى الموضوع؟؟ هى دى الليبرالية يااخى..اننا مش قطيع ونتحط فى قوالب ونطلع من الناحية التانية بسلوكيات ومعتقدات معينة موحدة والزامية..احنا افراد ..وكل فرد مخير فى اختيار سلوكه طالما مش هيأذى غيره ، لو واحد قعد فى بيتهم يشرب خمر هو حر انا مالى ربنا اللى هيحاسبه ، لكن لو نزل ساق العربية وهو سكران هنا تتحط القيود..لكن حدود الدين دى حدود اختيارية يحددها مدى التزام الشخص ونظرته للـ "حد" ده وبردو فى الاخر ربنا اللى هيحاسب
يعنى ايه لازمة ان واحد يجبرنى انى اصلى يعنى لو صليت وانا مجبرة هو هيستريح؟ وهتبقى دى صلاه اصلا؟

مش عارفة انا بتكلم كتير كده ليه:|
من الاخر القيود الاجبارية هى فقط على الحاجات اللى بتضر الاخرين ضرر حقيقى، بس لو الفرد عايز يحط لنفسه قيود تانية يسميها حدود الله بقى ولا الوصايا العشر هو حر بس مع نفسه بقى.

انا اسفة ..بس سواء ده يرضى دين معين او ميرضهوش بس ده اللى المفروض يتعمل .. لأن لو بصيت بنظرية "بشرية حيادية صرفة" هتلاقى ان كل الاديان عايزة تسود وكلها فاكرة نفسها صح والافلام دى، ليه دين واحد هو اللى يحكم؟ ولو كده يبقى اختيار الدين سعيد الحظ اللى هيكحم ده على اساس ايه ؟؟ يبقى الاحسن ان ولا اى دين هو اللى يحكم .. لكن يحكم قانون "انسانى" بما ان الانسانية هتفضل هى الحاجة الوحيدة المشتركة بين البشر.
مش عدل انك تحكم بدين معين يفرض نظرته الخاصة على غير اتباع الدين ده ويمن عليهم انه عادل معاهم و بيديهم حقوق وبيعاملهم كويس والافلام.. انالببييسب بنى ادم ومواطن ، ومش هرضى بأى نظام حكم يسمينى اهل ذمة ولا اهل كتاب ولا اميين ولا الافلام لمجرد انى ايديولوجيتى مختلفة .. حقى ولا مش حقى؟؟

انا اسفة جدا على الرغى ده كله..شكرا لسعة صدرك

تحياتى