الثلاثاء، 10 أبريل 2007

حوار مع مريضة..1










نق..نق..نق

كانت هذه هي صوت
طرقات على باب غرفة الكشف التي يوجد بها مكتب خشبي عريض أسود اللون , أجلس انا على كرسي وثير خلف
هذا
المكتب..لاستقبل ......المرضى..وفي الركن يوجد سرير-شاذلونج- للكشف..ويوجد ثلاجة
بها الأطعمة..وبعض الأدوية..ويوجد أمامي جهاز الحاسوب



: تبدأ القصة من هنا


دخلت امرأة..يبدو من هيئتها أنها صغيرة في السن.لكن ملامحها يبدو عليها العجز..الشديد..ملابسها
مهلهلة..ترتدي نقابا ممزقا..وتسير حافية القدمين..

قلت لها..يا أماه أين زوجك؟؟ فأنا لا أكشف على المرأة الا بوجود زوجها أو محرم معها

ردت في خجل: زوجي تركني..ويعيش الان مع امرأته الأخرى ومعه أولاد منها

قلت لها: أليس معك محرم؟

ردت: بوجه سرى فيه القليل من الدم..:نعم..هؤلاء أولادي

قلت: تفضلي ,اجلسي هناوأخذت قلمي ..وبدأت أمارس عملي..آخذ التاريخ المرضي منها أولا

ما اسمك يا أماه؟؟

ترد المرأة: مصر المسلمة

يسري في ذهني فكرة سريعة-لكأني سمعت هذا الاسم من قبل

كم عمرك يا سيدتي؟

المرأة:1406 عاما

انت متزوجة حاليا؟

المرأة: نعمأين تسكنين؟

المرأة:في جمهورية مصر الاسلامية

كم عدد أولادك يا سيدة/ مصر؟

المرأة: 72 مليون

هل تعملين؟

المرأة: قليلا, والبطالة هي ديدني

الطبيب: ما الذي تشتكين منه؟

المرأة: أشكو بملل رهيب..وتعب في قلبي يلازمني دائما..وكلما أردت القيام..أجدني لا أقوى عليه ..ودائما
أشعر بأن هناك من يعدو ورائي..يريد قتلي..أو يريد أن يسرقني..ولا أعرف أهذه حقيقة أم هلاوس؟

الطبيب: منذ متى وأنت تشتكين من هذا العَرَض؟

المرأة:منذ أن سرقوني من أمي

الطبيب: ومن الذي سرقك ومتى؟

المرأة: سرقني محمد علي الكبير..منذ 1805

الطبيب: ما اسم أمك يا أماه؟

المرأة: اسمها دولت

الطبيب: دولت؟

المرأة: نعم..دولة الخلافة الاسلامية

ولماذا ذهبتي معه؟

المرأة:قال لي بأن الحياة معه أفضل وأنه سيعوضني كثيرا عما تسببت أمي في فقدانه مني..فصدقته لطيب
كلامه المعسول....خاصة وأنه في بيت أمي كانت هناك مشاكل كثيرة..تسبب فيها زوج
أمي..وقد تعبت من هذه المشاكل يا بني الطبيب..قال لي هذا الرجل..بأني سأصبح مستقلة
وسأعيش أنا وهو..في بيت وحدنا..وستتحسن أحوالنا الاقتصادية...ولما رفضت أمي..جهز
جيوشا..وقاتل رجلا صالحا اسمه محمد بن عبد الوهاب..كان يحارب البدع
والشركيات...فقالت له أمي : يا محمد علي..ان قتلت الوهابيين -السلفيين- فسأعطيك
ابنتي..مجانا..افعل بها ما تشاء

سكتت المرأة ولم تستطع أن تكمل الكلام فأعطيتها كوبا من الماء..

وقلت لها :أكملي

قالت: فضحك علي وتزوجني..زواجا عرفيا....وياليتني ما أطعته..فنار أمي ولا جنته ...بكت المرأة

فطلبت من أحد أبنائها أن يربت على كتفها...وقلت لها لا تجزعي..واذكري الله..يرتاح قلبك

بكت بغزارة ثم قالت : استغفر الله العظيم

سألتهاوهل تزوجتي قبله؟

قالت: نعم..رجل من السلف الصالح

قلت: وما اسمه؟

قالت : عمرو بن العاص

شخصت ببصري..وتوقف نفسي وابتلعت ريقي لبرهة إجلالا لهذا البطل الصنديد

قلت :وما كان طبيعة زواجك به؟

قالت: زواجا شرعيا..على كتاب الله وسنة رسوله..وكما تقولون..على منهج السلف:

قلت: وهل كنتي سعيدة معه؟

قالت:أشد ما تكون السعادة..وكان رجلا بمعنى الكلمة,يغار علي..ولا يسمح بأن يراني أحد..ويحمي
ممتلكاتي..ويصون عرض أقربائي...ويحمي أولادي..وتحسنت معه حالتي النفسية والصحية
والاقتصادية جدا....وكنت قبله نصرانية كافرة...ولكنه حببني في الاسلام فاقتنعت
وتزوجته..وبالرغم من ان عمري اصلا اكبر من العمر الذي ذكرته لك..الا انني اعتبر
عمري الحقيقي هو منذ أن عرفت هذا الرجل السلفي الصالح..

قلت: والآن زوجك كيف حاله معك؟

قالت: لا اتحدث عنه...خوفا على منصبك ايها الطبيب

قلت لها: ان كان الامر يتبع السياسة..فانا ابغض السياسةولا احب الكلام فيها ..والأمر واضح لكل ذي
عينين

أصابني حزن في قلبي لما أصاب هذه المرأة من مكروه...

وسألتها: هل أصابك من قبل أمراض؟

قالت لي..نعم.

..حاول الكثيرون قتلي..وأجريت لي عمليات جراحية كثيرة وقتل اليهود كثيرا من ابنائي

سألتها: هل تتعاطين دواءا معينا؟

قالت : لا..أنا فقيرة...وبالرغم من أن مواردي كثيرة..إلا أن اللصوص يسرقون كل الأموال التي تأتيني

قلت: هل تدخنين أو تشربين الخمر؟

قالت : أما أنا فلا..وأما أولادي فكثير جدا من يشرب الدخان والمخدرات منهم..وعدد ليس بالقليل يشرب الخمر..بالرغم من أنهم مسلمون..ويعلمون أن هذا محرم

صعب علي حال هذه المرأة ..وتذكرت ماروي عن عمر الفارق-رضي الله عنه- أنه قال (إنما النساء لحمُ على
وَضَم..إلا من كانت ذات زوج) قد يكون الزوج موجودا ولكنه لا يقوم بواجبه تجه زوجته

قلت لها: هل في أقاربك حالات مشابهة لحالتك؟

قالت نعم: لي أخوات يبلغ عددهن حوالي 27 وهن مسلمات..وعدد أبنائنا يتجاوز المليار

تفوهت المرأة هذه الكلمات ومع آخر حرف...منها..انطلقت في بكاء غزير ونحيب شديد..تتقطع له الأفئدة أسفاً

قلت: ما بك يا أماه..اهدأي..تكلمي عن كل ما بك..فأنا داعية قبل أن أكون طبيبا..أنا مسلم..قبل أن أكون عربيا

أنا لا أخرج سرك..قولي مابك؟؟ بالله عليك..قولي..فلربما ساعدني ما عندك في حل مشكلتك..وتشخيص حالتك.

همست بصوت خافت وهي تنظر في الأرض: لي أربعة أخوات مغتصبات...

قلت: ماذا تقولين؟

قالت: هذا ما أقوله لك...اختي الاولى اسمها أفغانستان...خطفها الصليبيون..واغتصبوها..وعاونهم على ذلك شيعة
إيران..

ابتلعت ريقي..وقلت في نفسي...بلاء هؤلاء على المسلمين..ووالله أضر عليهم من اليهود والصليبيين.



استطردت قائلة: وأختي الأخرى اسمها العراق..أضا حالها كالأولى..سرقها الصليبيون..وعاونها في ذلك الشيعة


قلت لنفسي: يا الله (وما نقموا منهم-من أهل السنة والجماعة في عصرنا- إلا أن يؤمنوا بالله العزيز الحميد)و


قالت: والثالثة اسمها الصومال..سرقها الاثيوبيون الصليبيون..وعاونهم على ذلك بعض الخونة...والامريكان


ثم صمتت

قلت لها: أقول أنا لك..أن الرابعة...هي فلسطين الحبيبة..التي بيد اليهود....

قلت لها:ولكني اعرف ان اختك فلسطين لها أولاد أبطال..من أولاد الشيخ القسام والشيخ احمد ياسين والدكتور
الرنتيسي والمهندس يحي عياش...وقد أدبوا اليهود ....وهم على الدرب سائرون

قالت: ولكن لديها أبناء عاقون..هم بعض أبناء فتح..يضربون اخوانهم ويقتلونهم لأجل المناصب والاموال

قلت في نفسي: حسبي الله ونعم الوكيل.

قلت لها: أليس لديك من يدافع عنك؟

قالت : لا

قلت ماذا تأكلين؟

قالت: طعاما أغلبه به سرطان..والكثير من أبنائي أًيبوا بالسرطان وبالكبد وبالحمى القلاعية ..و...

قلت: قد سمعت كلاما كهذا في زارة الصحة..وسمعت انباءا عن اطعمة مسرطنة و..و..الخ

قلت لها: تفضلي يا أماه اصعدي على الشاذلونج لأقوم بالكشف عليكي
تركتها لمدة دقيقتين حتى تستر عورتها وتظهر فقط الجزء المطلوب الكشف عليه من جسدها..ألا وهي منطقة القلب

تحركت وانا أغض بصري..عن مالا يلزمني النظر إليه..وأخذت سماعتي... وجهاز الضغط...وتوجهت نحو المراة لأقوم بالكشف عليها...في وجود أحد محارمها معنا في مكان الكشف

فأزلت المنديل الصغير الذي يغطي منطقة القلب ..حتى أقوم بفحصها...وأصابني الذهول الشديد...

تسمرت في مكاني..وشخص بصري..وارتعشت يداي....وسرى الدم في أوداجي....لهول ما رأيت

يا الله..ما هــذا...ما هـــذا؟؟

أهذا معقول؟؟



أنا لا أصدق عيناي....لم أرى شيئاً كهذا من قبل


.....في لحظة أقل من جزء من المليون من الثانية...عدت بذاكرتي للخلف...أتذكر من أول يوم دخلت فيه الكلية إلى
هذا اليوم



....لأجد شيئا مشابها لما رأيته..ما وجدت


..... حتى في البالثولوجيا..ما رأيت شيئا كهذا من قبل..


.....ولا رأيته في الكتب..ولا في المراجع


.....ولا في كتب الأطلس الخيالية


.....ولا قرأت عنه


...................لقد رأيــــــــت
















-سنكمل في التدوينة لقادمة- بإذن الله -تعالى

هناك 73 تعليقًا:

khaled يقول...

بس هشان تعرف بس ان العيب موش مننا مصر هيا الى باعت نفسها وراحت تتجوز جواز عرفى :)
موضوع جميل ولامم تاريخ مصر
بس هيا ليها دور واولادها الطيبين
انهم يظبطو بقيت الابناء



مشكوز على البوشت

كلام لوجيك يقول...

ماشاء الله عليك
جميل البوست قوي يا دكترة
وواضح مجهودك المبذول فيه
بس ليا عندك طلب
حاول تصغر مواضيعك شوية عشان الناس بتمل من البوستات الطويلة
عشان ماتخسرش قراء انت تستحقهم لجمل كتاباتك ومواضيعك

تحياتى

عالمى ازرق يقول...

اسلوب سردك للتاريخ بهذا الشكل ممتع
و استخدامك اسلوب التشويق فى النهايه عجبنى
بس من خلال التاريخ برضو احنا للاسف امه لا تتعلم من التاريخ او ربما لا تقرأه من الاساس
كل حقبه ازدهار بتمر بيتبعها رخاء اللى ينتشر فيه المفاسد والبعد عن الدين وتبدأ عمليه السقوط التدريجى ثم سوء الاحوال - وغالبا دى بتستمر لفتره - لغايه ماالناس يكون فاض مابيها وتبدأ الثوره على الظلم ثم عمليه البناء وترجع ريما لعادتها القديمه
ومهما كان اللى بنوصله احنا بنكون السبب فيه ولو حتى اننا بنعاونهم انهم يضعفونا اكتر
احنا بنسيب المشاكل اما تبدأ تقضي علينا وساعتها يمكن نفكر نحلها
فى انتظار الجزء الثانى
تقبل تحياتى

الراقص مع الذئاب يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
جميل جدا يا دكتور
جزاك الله خيرا

مدونتك رائعة...اتمني ان اري لكي المزيد من المواضيع
اسمحلي ان اتشرف بإضافة مدونتك في مفضلتي
دمات في خير

أروى الطويل يقول...

جميل جدا
حلو

أمــانــى يقول...

كل مره تخرج علينا بموضوعات جميلة واكثر من رائعة ومعبرة
جزاك الله خيرا

اسماء العـــــــريان يقول...

اسلوب رائع فى السرد

وضـّاح يقول...

السلام عليكم

جميل جدا

أسلوب رائع

جزاك الله خيرا

يا قلبي يا غريب يقول...

السلام عليكم ورحمه الله و بركاته
اخي
كلامك طيب و لا يخرج الا من اخ طيب نحسبك كذالك و لا نزكي علي الله احد

كنت انت علي حق و كنت انا علي حق و لاكن كنت متسرع

نسال الله لنا و لكم الثبات علي الحق و ان نكون من اهل الحق


بارك الله فيك

Arabian GiRl يقول...

جميل جدا

BinO يقول...

asslamo 3likom
akhy khaled
this is one of the best posts i ever read
very good idea ,and perfect words
gazkom Allah khayran

khaled plZ check ur mail i`ve sent u an email.
ed3yly plZ

خالد وليس بخالد يقول...

استاذ /خالد
لا يمكن ان نلقي المسئولية على الحكومة ...ونتنصل نحن منها
ما نحن فيه هو بسبب ذنوبي وذنوبك وذنوب باقي المسلمين
فمن أعمالنا سلط علينا
اصنع برواز اضع فيه كلمتك الجميلة هذه
(بس هيا ليها دور واولادها الطيبين
انهم يظبطو بقيت الابناء)

حياك الله
بس صحيح الليفي ودنك دي سماعة موبايل ولا ام بي ثري؟؟

خالد وليس بخالد يقول...

أستاذنا صاحب مدونة/كلام لوجيك

أشكرك جدا على النصيحة
وسأعمل بها ان شاء الله

وبالله عليك
اذا رأيت فيا عيبا قومني
أو زيغا..وجهني
وجزاك الله خيرا

خالد وليس بخالد يقول...

الاستاذة/صاحبة العالم الازرق
شكرا على التشجيع

صدقتي ..فالكثير منا لا يقرأ التاريخ ولا يعتبر به
ولو قرأناه لوقرنا على نفسنا الكثير من الدم المراق الان والذي اريق بالامس والذي سيراق غدا
فعل سبيل المثال..لو قرأنا تاريخ الشيعة مع اهل السنة
لعلمنا ان القوم لا امان لهم وان بغضهم لاهل السنة شديد وان اليهود والنصارى اقرب الى الشيعة من اهل السنة وان الذي تسبب في دخول التتار بالامس الى بغداد هم احفاد من تسببوا في دخول امريكا اليوم الى بغداد
هذا كمثاال واقعي

ومن كلامك وتعليقك
ازدهار ثم رخاء ثم بعد عن الدين ثم فساد ثم...
اعتقد ان حضرتك محامية او ما شابه
جزاك الله خيرا
ووفقك الله

خالد وليس بخالد يقول...

أستاذ الراقص مع الذئاب؟؟
انت قريب ديبو ؟؟ :)
حضرتك مفترس؟؟

طبعا يشرفني اضافتك لي والعكس بالعكس
لكن بدون عض
و دمت بعافية يا استاذي

خالد وليس بخالد يقول...

الاستاذة/أروى
شكرا على مرورك بالمدونـة

خالد وليس بخالد يقول...

الاستاذة/اماني
وجزاك مثله
ووالله ما أوتيته عن علم عندي
ان هذا من فضل ربي
أسأله سبحانه كما من علي بكتابة مواضيع فيها نصيحة لنفسي ولاخواني واخواتي
ان يمن علي\وعلى اخواني واخواتي بالتوبة والانابة وحسن الخاتمة والجنة
انه ولي ذلك والقادر عليه

خالد وليس بخالد يقول...

الاستاذة/اسماء جزاك الله خيرا
وبارك في ابيكي

ana ga3an يقول...

سؤال يطرح نفسة هلي يجوز للابن الزواج من زوجة الاب
في حالة وفاتة؟؟
ولا التعديل الدستور ممكن يظبط الحكاية دي؟

خالد وليس بخالد يقول...

استاذ وضاح

اهل بك يا اخي

لا تنسانا من صالح دعاءك
وبانتظار موضوع جديد لك
لاني كلما دخلت عندك
اغلق الصفحة
لانني لا اتحمل مشاهد ظلم اليهود وطغيانهم
ولو ان الوةاقع امر من هذا بكثير
لكن ...على الاقل احاول ان لا اثبت ضعفي امام هذه الصور

وتفضل شاي

خالد وليس بخالد يقول...

استاذنا/ صاحب مدونة يا قلبي يا غريب
جزاك الله خيرا
اسال الله ان يتقبل دعاءك
اعذرني يا اخي
ان كنت اخطأت في حقك
فسامحني
فليس لي الا انت وليس لك الا انا
كلانا في غربة
وانا ايضا قلبي غريب
وان لم يكن هذا عنواني
فما في القلب ادهى وأمر
نسألك المسامحة ان كنت اخطات في حقك
وسبحانك اللهم وبحمدك......

خالد وليس بخالد يقول...

الاستاذة ارابيان جيرل
مرحبا بك دائما
ولا تنسينا من دعاءك

خالد وليس بخالد يقول...

الاستاذ المهندس/بينو
بارك الله فيك يا اخي
وجزاك خيرا يا استاذناراجعت الايميل ورددت عليه والحمد لله
فلا تنسى مراجعة صندوق الوارد لديك
وردك الله لديتك ولبلدك ولاهلك ولادولادك سالما غانما
مغفور الذنب..مرتاح القلب
هادئ البال
صافي النفس
في زيادة ايمان
وتقوى وصلاح

خالد وليس بخالد يقول...

أستاذ/جعان
طالما ان هناك من يقول بفصل الدين عن الدولة

اذا فلا علاقة ابدا بين زواج الابن من زوجة ابيه بعد وفاة الاب

ذلك اذا وافق الشعب
لان الشعب في قانون الكفر هو مصدر السلطات ..ومنه تخرج كل التشريعات
ففي دينهم
لو قالالشعب يجوز...اذن يجوز
حتى وان وجدت اية في سورة النساء تحرم هذا
فلا يؤخذ عندهم-بكلام رب السماوات والأرض-
لان الشعب هو مصدر التشريعات
فاللهم انا نشكو اليك ضعف قوتنا وقلة حيلتنا وهواننا على الناس

استاذ جعان/ انت تقصد انك موافق اني ابقى الريس بعد اما
هيثم ابراهيم محمد جمال مبارك يموت؟؟؟

ibn nasser - ابن ناصر يقول...

جبوست اكتر من رائع
تحياتي

خمسة فضفضة يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

موضوع جميل جدا ومجهود رائع واضح خلف الكلمات

في رايي اولاد هذه السيده اللي هما احنا يعني ، علينا برضو جزء من المسؤليه
بس للاسف امكانياتنا لتغيير الواقع قليله جدا وتكاد تكون معدومه
وليس لنا الا الله سبحانه وتعالي نتوجه اليه بالدعاء ليل نهار ونحاول ان نصلح من نفسناونغيرها الي الاحسن حتي يغير الله ما بنا

مدونتك جميله اوي يا د/ خالد ماشاء الله

حازم..بس مش دايما بكون مع نفسي حازم...بس الاكيد ان ضميري هو اللي دايما معايا حازم يقول...

انا بجد مش عارف اقولك ايه انت فعلا كل مره بتبهرني باسلوبك الجامد ده
انا مشتاق جدا عشان اكمل بقيت الحكايه
ياريت تكملها بسرعه وتبلغني

بس بطلب منك انت وكل اللي بيحبوا البلد دي اننا لازم نعمل كل حاجه عشان نساعد الام الغلبانه الفقيره
ويارب يصلحلنا حالنا وحالها
ويبعد عنها اولادها العاقيين اللي سرقوها ونهبوا خيرها
اللي ما يستاهلوش اصلا اننا نسميهم
ولادها

صحيح نسيت اباركلك ع النيولوك
مبرووووووووووووك

islam_egy يقول...

السلام عليكم

ما شاء الله عليك و على اسلوب الرائع اخي الحبيب خالد.

اظن الجميع يشتاق لبقية هذا الموضوع.

اوعى يكون مقلب و مفيش جزء تاني :)

جزاك الله خيرا اخي خالد

عمرو غريب يقول...

الموضوع رائع واتمني كتابة الكثير

يا قلبي يا غريب يقول...

السلام عليكم ورحمه الله و بركاته
يا اخي
اشهد الله اني احبك في الله قبل كلامي معك و و قبل الموضوع
و الذي نفسي بيديه ما تكلمت الا لله
و لاكن كنت مخطيء في عرض الموضوع بهذه الطريق فهو اخطر في ان يكتب في سطور..ولاكن فلنكن تحت رايه واحد لا اله الا الله محمد رسول الله

اعزك الله و اكرمك الله و اسال الله ان يثبتنا و اياك علي الحق

عصفور المدينة يقول...

عصفور معترض على المباشرة التي في الموضوع
ولكن أنا مبسوط أن الأخوة الذين علقوا عجبهم
فأكيد أنا مخطيء لأن الفائدة المرجوة أكيد كدة حصلت بعيدا عن إتقان الصنعة
يعني أنا أميل إذا كان فيه رمزية أن تظل رمزية وسيبني أنا أفهم لوحدي
مع إمكانية فك الشفرة في الآخر أو صحيت من النوم وكدة ما تزعلش يا خلود ياخويا أخوك عصفور كان روائي زمااااان أوي

خالد وليس بخالد يقول...

ابن ناصر

جزاك الله خيرا
بس ابقى اضرب كتير على الاملاء
عشان انت كاتب (جبوست اكتر من رائع) :)

يبا راااااائع

خالد وليس بخالد يقول...

دكتورة /فضفضة
المسئولية معظمها ان لم يكن كلها بيقع علينا

وكون ان امكانياتنا محدودة ..ده مش معناه اننا نتنصل من المسئولية

لكن الواجب علينا اننا نعمل في حدود الامكانيات المحدودة والمتاحة لينا

يعني اللي يحفظ سورة مثلا من القرآن ...يحاول يحفظها لاكبر عدد ممكن
ومينفعشي يقول يا عم هو انا شيخ ولا داعية؟؟ ده انا حتى امكانياتي على ادي ومش حافظ الا حاجات قليلة
...طبعا ده خوف من المسئولية وهروب منها-انا مش بتكلم عن حضرتك ..انا بتكلم عموماً-
وكذلك اللي تتعلم الخياطة تعلم غيرها..واللي يتعلم تصليح شئ..يعلم غيره..وهكذا..والله أعلم

خالد وليس بخالد يقول...

حازم الحازم
مشتكرين ع المرور..بس ابقى تعالى بالسيارة بعد كده بدل ما تيجي على رجليك
انا عارف ان بلدك بعيدة شوية
ان شاء الله نحاول نخدم بلدنا..من منطلق حبنا لديننا وانها بلاد اسلام
وربنا يعيننا
..
انا كنت هكمل بقية القصة في ايام ...
لكن التفجيرات الاخيرة اللي في الجزائر والمغرب
اللي تنظيم القاعدة عاملها وبيسميها جهاد دي
ضايقتني جدا
وحاسس ان كل لما بنبني طوبة
العلمانيين وامثالهم ...بيهدوا طوبة...وأدعياء الجهاد بيهدوا طوبة ونص
وبيتكلموا باسم الدين
والدين من هذا الهراء برئ...
هذا ان صحت نسبتها للقاعدة...

الله يبارك فيك ..كنت المفروض اوزع شوكلاته ع النيولوك
بسي البخل...ربنا يشفينا منه

خالد وليس بخالد يقول...

وعليكم السلام استاذنا فاضح النصارى وأكاذيبهم islam_egy
ان شاء الله يكون فيه جزء اآخر
وفي نهاية الرد
انصح كل الاخوة والاخوات ان يتفضلوا بزيارة مدونة اخونا الاستاذ /islam_egy
فهي بحق...مدونة فاضحكة للنصارى وكذبهم
وياحبذا استاذنا..لو تكتب عن التنصير في مصر....ووسائله..
وتقبل
تحياتي

خالد وليس بخالد يقول...

أستاذ/عمرو
شكرا على مرورك يا اخي
وتشرفنا بزيارتك

خالد وليس بخالد يقول...

أخي في الله/ ياقلبي يا غريب
أحبك الذي أحببتنا من أجله

ما يسرفي ردك..هو انك قلت انك ما كتبت الا لله...وهذا ما نتمناه على كل المدونين والمدونات..ان يجددوا نياتهم دائما
فاسال الله ان يتقبل منك

وربما كنت انا مخطئً بالفعل..في الاختصار...لكن ربما..يكون الجزء التالي..ان شاء الله...به سرد لبعض المشاهدات الواقعية...
كلما رايت بي خطأ...وجه او قوم..وأعانك الله
وجزاك خيرا

خالد وليس بخالد يقول...

الاستاذ/عصفور المدينة..الكبير أوىىىىى
الروائي...القديم
اكيد مش هزعل -ان شاء الله- من انتقاداتك
لاني اعرف انها من مسلم محب لله ورسوله-نحسبك كذلك ولا نزكيك-
فاكيد ان شاء الله هاقبل الاعتراصات
اذا كان رسول الله-ص- قبل اعتراض سلمان الفارسي -رضي الله عنه- في تغيير مكانهم في غزوة بدر
ان شاء الله نقبل
لكن..انا حاسس -وربما انا مخطئ..ان حبة من ده وحبة من ده...خصوصا ان فيه امور محتاجة توصيح
ان شاء الله اعمل يبنصبحتك وبنصيحة الاستاذ/قلبي غريب
في التدوينة التالية

على فكرة..انا مصمم جدا جدا اعرف سن حضرتك كام
:)

Memo يقول...

I think you take a long time in order to prepare a post which shows how much you care about the ideas you present to people and what is so special about your posts that we are 100% sure u r a history reader as a good religion believer too
sorry for my English comments but there is a problem in the laptop you don’t have to answer in English by the way  u could also increase the font a little bit I am becoming an addict to your blogging and ideas
regards

خالد وليس بخالد يقول...

Miss, memo
thx alot about ur advice

& may Allah accept our deeds
& i envoy u , cuz i have no laptop :(

i have a computr machine...whcich occupies a large place in my room & if u entered to my pictures in Flkicker, u may see how big it is
any way, thx again
& Gazak Allah okhyran

أميرة البلطجية يقول...

سلام عليكم يا خالد
معلش بعيدا عن البوست بتاعتك عشان انا حاليا لسه حالا مكتشفة كومنت ليك عندى كنت بتقول فيه ان فلان الفلاني بيشتم الشافهي وبيقول كذا وكذا..انا فعلا لسه شايفة التعليق ده رغم ان واضح انك باعته من يومين..عموما حطلب منك طلب..تبعلتي المقالة او الكومنت او الحجاة يعني اللي هو بيقول فيها الكلام ده
وجزاك الله خير
تحياتي
رد بسرعة الله يباركلك

خالد وليس بخالد يقول...

شرفتينا يا استاذة اميرة
انا فعلا استغربت لما انتي منشرتيهوش
الاستاذ الفارس القديم
بيقول
اني ارى من يقول بدية قتل نفس مقابل شعرة تزال من لحية المسلم ولا يمكن اعادتها
ببيقول انه يرى من يقول بهذا تافها
والشافعي -رحمه الله هو اللي قال كده وانا كتبت كده في البوست الاولاني خالص في ردي
بصي
اعملي كنترول اف في صفحة الكومنت بتاعتك واكتبي كلمة تافه
هتجيلك على طول
وعموما خير ان شاء الله

وفقك الله

أروى وليد يقول...

ما شاء الله ..

قصة مليئة بالرمزية و التشويق..

و عقبال زواج مصر الشرعي القادم على يد مخلصها ..

خالد وليس بخالد يقول...

اللهم امين
استاذة /اروى
مشكورة على المرور

أميرة البلطجية يقول...

ايوة ايوة صح
مش حضحك عليك..جزء من القلق اللي كان في البوست اللي فات كان رده..انا برضه معجبنيش تحامله ع السنة لكني حاولت افسر الكلام على اساس انه قصده ان فيه امور ابدي من امور ومش قصده انكار السنة او شتم حد..والحقيقة قلت استني اشوف هو رده حيكون ايه..وعموما هو مردش تاني خالص لسبب معرفوش
عموما..جزاك الله كل خير ع التوضيح
شكرا جزيلا

مجهول يقول...

السلام عليكم
دكتور خالد
تعرفت عليك من مدونه اميره البلطجيه في البوست بتاع اسمي محمد
وكلامك فعلا كان موحي ليا لاكتب عن من زكرته ممن يتشبهون بالسلف وحاولوا تحريم الحياه وتكفير الدنيا علي محمد صاحب القصه
استفدت من كلامك جدا يا عزيزي
وقد كتبت بوست ارجو منك المرور لرؤيته لاعرف رأيك فيه فهو يهمني
وسأبدأ في قراءه مدونتك يا دكتور انشاء الله
تحياتي
وسيدي قبل ان تقرأ البوست بتاعي لست متحاملا والله علي السلف اصل تفهمني غلط
بل احاول الوصول لنقطه اتفاق وقد اعجبت بكتاباتك التي كتبتها وزكرت لينكات ليها عند اميره

عصفور المدينة يقول...

أربعينية
د خالد انت بتسألني أنا عن سني؟
الإجابة موجودة في البوست ده يا بطل انا أكيد أعجز منك شويتين عشان شفت صورة دقنك :) وبعدين انا حاسس ان حياتي طولت أوي
اقرأ أيضا إذا سمحت هذا البوست
برزخيات

SoRsaRaa يقول...

مش عارفه مسكت اول كلمه كتبتها وفجأة لقيتنى خللصت مع ان الكلام كان عاوز مكبر بس شدنى بشكل اسلوبك الراااائع فى كتابة التاريخ بالطريقه دى..
وبعدين انا مش بحب نظام الحلقات دا بقى
عااااااوزة اعرف الباااااااقى
ياللا بسررررررررررررعه

انا بخمن انك لاقيت القلب مسوس وعاوز يتحشى:)

خالد وليس بخالد يقول...

استاذة /اميرة
خير ان شاء الله
اهنيكي على البوست الجديد

وحقيقي سعدت جدا لما حضرتك بدأتي في طريق طلب العلم الشرعــي....الممتع....جدا جدا

خالد وليس بخالد يقول...

استاذ/مجهول
في الطريق لمدونتك ان شاء الله

أسأل الله ان ينفع بها

خالد وليس بخالد يقول...

الشيخ/عصفور
من هنا ورايح طبعا...حضرتك اسمك الشيخ عصفور
بمناسبة مرورك الاربعين عاما

ربنا يطيل عمرك ويحسن عملك
ويرزقك حسن الخاتمة
ويجمعك مع اهلك ووالديك في الجنة

قرأت بوست البرزخيات الجميل جدا....

خالد وليس بخالد يقول...

أستاذة/ صرصارة

ان شاء الله مستقبلا هكبر الفونت
مع اني والله بيتهيأ لي إنه كويس
لكن الله المستعان

الحقيقة اني مقدرشي احط التدوينة كلها في بوست واحد لانها هتبقى طويلة جدا جدا
وفي ناس ممكن متقرأهاش

وحتى اللي يقرأها ممكن ينسى ايه اللي كان في الاول على بال ما يوصل لاخرها
لان فيه قاعدة الدعاة بيقولوها وهي
(الكلام الكثير ينسي بعضه بعضا)

Islamist Bloke يقول...

الله اكبر

ما شاء الله

الله يعينك ويقويك ويعطيك القوة والعافية والصحة والايمان وينصرك يا خالد

ما شاء الله عليك

بأمانة....بوست قوى جدا ....على فكرة انا قرأت بوست شبه ده تقريبا بس كان بيتكلم عن العراق عن واحدة اسمها تمر حنة وبرضة كان الاسقاط رائع كدة بس مشكلته الوحيدة فى بعض الالفاظ فيه

لكن عندك ما شاء الله حلو جدا

اديها كمان يا ريس...فى انتظار المزيد

تسلم الايد اللى كتبت

Islamist Bloke يقول...

خد دي كمان يا ضاكتور

قصيدة من احمد فؤاد نجم لمبارك بمناسبة عيد ميلاده فى 4 مايو

سيدي الرئيس

في عيد ميلادك الكام وسبعين

كل سنة وأنت طيب

واحنا مش طيبين

كل سنة وأنت حاكم

واحنا محكومين

واحنا مظلومين

واحنا متهانين

ويا ترى يا حبيب الملايين

فاكرنا ولا احنا خلاص منسيين

فاكر المعتقلين

فاكر الجعانين

فاكر المشردين

فاكر اللي ماتو محروقين

فاكر الغرقانين

الله يكون في عونك - هاتفتكر مين وللا مين

في عيد ميلادك الكام وسبعين

بقول لك كلمتين

الأوله

شيلتنا طين

وهل تعلم أن النيل بقى رشاح

والجو أصبح بيئة والعيشة ولعة

والشرفا قلوبهم عالبلد والعة

وانت عاملهم مذبحة ولا بتاعة القلعة

والاقتصاد سداح

والسرقة بقت كفاح

ومصر متاحة بس للسياح

وعرض البلد بقى مستباح

والتانية

ورتنا الويل

دا الخطوة في عهدك بقت ميل

والضحك بقى نواح وعويل

والكوسة

عارف الكوسة

ممكن أقولك فيها موواويل

والجامعة بقت يا إما كباريه أو دار مسنين

والشباب معظمهم من غير خمرة سكرانين

والعلم عز على المتعلمين

والأساتذة بقم دجالين

والقادة بقم طبالين

واديني في الهايف يا حبيب الملايين

والتالتة

عارف اليابانيين

زمان في سنة اتنين وخمسين

كان عندنا تروماي وكان عندنا علم ومتعلمين

وثقافة ومثقفين

وأدبا وعلما وفنانين

وكانو اليابانيين

بالنووي لسة مضروبين

وللصدقة مستحقين

دلوقتي إحنا فين وهما فين

هما فوق واحنا في أسفل سافلين

والرابعة

أمن البلد بقى تنين

والمحاكم اتملت مظالم

والعدالة بقت كمالة

وكلمة الحق في الزبالة

وأصحابها في الزنازين

والخامسة

القطاع العام…. عام

والفساد…. ساد

وفي جتة بلدنا بيرعى

أفتكر لجنابك إيه وللا إيه

وكل ذكرى ليك بدمعة

آآآآآآآآه آآآآآآآآه

أنا كنت حالف ميت يمين

أكملهم لك تمنية وسبعين

بس هاكفيهم ورق منين

وكل سنة وأنت

واحنا طيبين

Islamist Bloke يقول...

رجاء اخير

ابوس ايدك كبر الفونت شوية

مش عارف اقرا
حرام كدة

سلام يا ضاكتور

عصفور المدينة يقول...

بلاش يا خالد حكاية شيخ صعفور دي أحسن ده دايما مرتبط بالدجالين
خليها شيخ محمد أو باشمهندس أو أي حاجة غير شيخ عصفور دي
وبعدين اذا د خالد ما كبرش الفونت ممكن تستخدموا فايرفوكس مع استخدام
ctrl++
بيكبر وخلاص مادام هو مش راضي
www.firefox.com

khaled يقول...

يا سلااااااام
اخيرا قريتلك بوست
عارف؟
ده ليه اسباب
يعنى اسباب استطاعتى قراية البوست ده
اولا
انه مش طويل زى اللى معودنا عليه
:)
ثانيا
انه جاب فكرة جديدة
ثالثا
الاسلوب الممتع
و احييك على اصرارك على التركيز على العادات الاسلامية و الاوامر الشرعية التى يجب اتباعها حتى لو كانت القصة خيالية
مثل موضوع كشف الطبيب على المرأة فى وجود محرم
و امتناعه ان لم يوجد هذا المحرم حتى لو طلبت هى ذلك
و كذلك مراعات نظر الطبيب بقدر الحاجة فقط دون اسراف و هى تطبيق لقاعدة شرعية
و مسألة الكشف الضرورى
يعنى لو ما كان الكشف ضروريا لامتنع الطبيب الذى يخاف على اعراض المسلمات
يااااااااه
اخلاق نادرة
سواء من الاطباء او من المريضات او من محارمهن
يا ليت قومى يعلمون
:(
احييك مرة اخرى و معذرة لعدم استطاعتى قراءة المواضيع الطويلة
غصب عنى و الله
ننتظر المزيد
جزاك الله خيرا
و حفظك

khaled يقول...

صحيح
اشكرك مرة اخرى على التنبيه على الشيخ الصالح محمد عبد الوهاب الذى يأخذه اكثر الناس بالباطل
وكبر الفونت شوية لانى لابس نضارة زى حالاتك
:)

Nothing To Lose يقول...

ماشاء الله عليك
اسلوبك رائع فى الكتابه
وسردك للواقع والتاريخ ممتع جدا


هو انا اول مرة ازورك وان شاء الله مش أخر مرة
بس انا ليا طلب عندك
ممكن بس الخط تكبرة شويه
عنيا وجعتنى واااااااااااااء
ولا علشان تشغل زمايلك بتوع العيون يعنى


جزاك الله خيرا ..دمت بخير :)

Memo يقول...

جزانا واياكم و
يا سيدي ربنا يوسع عليك
ويباركلك
ويرزقك من حلال ومن حيث لا تحتسب

ana ga3an يقول...

لا الصراحة انا شايف انك تستلم الحكم
بعد محمد عطية بتاع ستار اكاديمي

خالد وليس بخالد يقول...

وعليكم السلام يا معلم أحمد يا كبير الصيادين

للهم امين
...وجزاك الله خيرا يا حبيبي

وتسلم الايد اللي اصطادت سمكة...وزنها جرام..ونص

ان شاء الله هكبر الفونت في المستقبل لاجل عيون الشعب

حلوة القصيدة...بس ياترى صاحبها في انهي معتأل عشان نودي له عيش وحلاوة؟؟

خالد وليس بخالد يقول...

الشيخ الباشمهندس محمد
آسف والله لاني مكنتش اعرف اسم حضرتك الحقيقي

وخلاص ان شاء الله هرحمكم من العذاب..وهكبر الفونت بعد كده

واشكرك جدا على الـ (برزخيات)

خالد وليس بخالد يقول...

باشمهندس خالد
وجزاك مثله يا أخي...وشكرا على نشجيعك...
ويهمني النقد بقدر ما يهمني التشجيع
و حياك الله

خالد وليس بخالد يقول...

أستاذة/نوسينج تو لوز


اشكرك جدا على مرورك
وان شاء الله لا تكون اخر زيارة لك عندنا
وان شاء الله هكبر الفونت
خلاص

خالد وليس بخالد يقول...

الموظفة/ميمو

وجزاكم مثله ووسع عليكم في الرزق

ومبروك ع البوست الجديد

ولك بمثل ما دعيتي

خالد وليس بخالد يقول...

أستاذ الجعان
مين محمد عطية؟؟

معرفوش والله..لاني الحمد لله مش بتفرج على التلفزيون

اما اني امسك الحكم ولا لا...فالأمر منتهي..
المسألة مسألة وأت بس
تح ي ا ت ي

عصفور المدينة يقول...

دكتور ..
أنا أشاهد القنوات الهادفة فقط وسلفي برضك وعارف مين هو محمد عطية بحكم معايشة الشباب الروش وبحكم الجوار
أستغل المناسبة لأقول معرفة الواقع من وسائل الدعوة
وبرضك مش حاقولك مين محمد عطية بس هو مغني من طنطا ظهر في برنامج ستار اكاديمي قل لي ما تعرفش ستار اكاديمي والعلماء متكلمين عليه كثير

خالد وليس بخالد يقول...

اعرف ستار اكاديمي طبعا
لكني والله ماعرفشي محمد عطية ده...ربنا يهديه
وعموما
انا بتابع من بعيد
لكن ربنا المستعان
يا شيخنا

bastokka طهقانة يقول...

ربنا يكثر من امثالك
و يرزقك الاخلاص
و يشفي مصر و كل مريض فيها
امين

خالد وليس بخالد يقول...

اللهم امين يا استاذة طهقانة
وفقك الله لما يحبه ويرضاه

أحمد الدرعه يقول...

ما شاء الله أسلوب رائع :)
بانتظار الباقي

خالد وليس بخالد يقول...

جزاك الله خيرا يا استاذ احمد