الاثنين، ٢٦ مارس ٢٠٠٧

شعر جه على دماغي من الميموري بتاعتي

شعر جاهلي لناس عرب وثنيين..كان عندهم نخوة وعيرة
صفحنا عن بني ذهل..وقلنا القوم إخوانُ
عسى الأيامُ أن يرجعن..قوما كالذي كانوا
فلما صرح الشر فأمسى وهو عريان
ولم يبقى سوى العدوان..دناهم كما دانوا
مشينا مشية الليث..غدا والليث غضبان
بضرب قيه تهويل وتقريعٌ وإرنانُ
وطعنِ كفم الزِق..غدا والزِقُ ملآنٌ
وبعضٌ الحلم عند الجهل للذلة إذعانُ
وفي الشرٍ نجاةلإ..حين لا ينجيك إحسانٌ
المعاني
بني ذهل : اسم لقبيلة عربية كان فيه بينها وبين قبيلة الراجل اللي قايل الشعر ده مشاكل
تهويل وتقريع وإرنان : اسماء لمشية الأسد
فم الزق: عارف انت القلة لما تبقه مليانة مية ..او بلاش القلة ..البالونة لو مليتها مية..وطعنتها طعنة بسيطة بالابرة هتفرقع على طول..اهو الشاعر يقصد يعني انهم خلاص هيطقوا
يارب تكونوا فهمتوا علشان مفياش قلب اشرح

هناك ٩ تعليقات:

دسوقي يقول...

السلام عليكم

علي فكرة بلاش ترد علي وائل عباس ده خالص ولاتخش معاه في حوارات

سيبه يقول اللي يقوله لانه اصلا لسانه طويل جدا

حتي لاتسمع ماتكره

وعموما مبروك التجديد في كل حاجة

خصوصا الاسلوب الرائع ده

ابقي زرني انا طلعت من حالة الاكتئاب وحطيت مقال عالمدونة وعلي انا المسلم

تحياتي

دسوقي يقول...

السلام عليكم

علي فكرة بلاش ترد علي وائل عباس ده خالص ولاتخش معاه في حوارات

سيبه يقول اللي يقوله لانه اصلا لسانه طويل جدا

حتي لاتسمع ماتكره

وعموما مبروك التجديد في كل حاجة

خصوصا الاسلوب الرائع ده

ابقي زرني انا طلعت من حالة الاكتئاب وحطيت مقال عالمدونة وعلي انا المسلم

تحياتي

Dr.khaled يقول...

ماشي يا سيدنا الشيخ
مبروك على الخروج من حالة الاكتئاب
وجاري زيارة مواضيعك

وشكرا ع النصيحة
والله المستعان

عصفور المدينة يقول...

أهدي إليك هذه التدوينة د خالد
مكملة لهذا الموضوع الجميل
http://ctybrd.blogspot.com/2007/01/blog-post_19.html

Islamist Bloke يقول...

عروستى

يا قلبي يا غريب يقول...

السلام عليكم
ماشاء مدونه جااااااامده يا دكتور خالد نسال الله العظيم ان يجعلك علي الحق و من اهل الحق و ان يجري الحق علي قلبك و لسانك
اخي اعرض عن الجاهلين
و استمر بارك الله فيك

khaled يقول...

غلب حمارى
!!!!!!!!
:)

حازم..بس مش دايما بكون مع نفسي حازم...بس الاكيد ان ضميري هو اللي دايما معايا حازم يقول...

السلام عليكم

ازيك يا د.خالد
يا سيدي ما دام وائل عباس ده مضايقك كده خلاص ماتعبروش
مافيش حاجه تستاهل

بس ممكن اعرف مين اللي كتب الشعر ده ؟؟

Dr.khaled يقول...

استاذ عصفور المدينة..جزاك الله خيرا
انا قرات موضوعك يوم الجمعة ولكن كانت هناك مشكلة بالنت فلم يصل تعليقي
اقول لك ..مرحبا بعودتك للكتابة لاني اراك منقطعة منذ مدة

مرحبا يابو حميد
على فكرة انا عملت زي منتا عملت
رحت اصطاد يوم السبت اللي فات ورجعت الرجل الاحمر وحالي يرثى له
معلش اصلي فراخ بيضا :)

استاذ خالد / بارك الله لك في عقلك

مرحبا بمرورك يا سيد حازم .من فترة معدتشي علينا ومرحبا بك
الحقيقة الشرعر انا احفظه لكن لا اذكر اسم الشاعر ولا عنوانه