السبت، 30 يونيو، 2007

أيهــــا الظـالـــم أبطــئ




أعتذر عن فترة التوقف..وأسألكم الدعاء


****************************

*****************************
*****************************************
أيها الظالم أبطئ...إخوتي حلوا القيودْ

في ثبات ووقار...ثم كونوا كالفهودْ

حيعلات النصر نادت..أن تراصوا يا جنودْ

تكبيرات الصبح لاحت..فجراً..سيبيد الفجورْ

إن بالأقصى جنوداً..لا يهابوا من يثورْ
إن بالشيشان قوماً رابطوا فوق الثغورْ
سود أفريقيا أسودُ حطموا من ذا غرورْ
وبلاد الرافدين.. الجندُ...لم يعرف فتورْ
تلك كابل يا أٌخَيَّ..تعلو والكفر يزولْ

يا حماة الدين صبراً..ربنا رب غيـورْ
أيها الكفر تراجع..إننا هنا للعبورْ
سوف نبني من جماجمنا سلالم وقبورْ
سلم للمجد يٌعْلِي دينَـنَا...فوق القصورْ
وقبور للأعادي..بعدها نار تفورْ

سوف تُهزم يا صليب الغرب حتما.. يا يهودْ
اسألوا التاريخ يا من قد نقضتم العهودْ

تلك حطين وذاكم... جدنا صلاح الدين
ذو حمية وبأس وجهه كاليا...سَمِيْن
حيعل في أهل مصر..جا..ءكم خبر يقين
نحن للإسلام جند..بأسنا جداً متين
نحن في الحق أسودٌ..لا نهاب المعتدين
سيفنا صدقا..يقينا..يعمل في الظالمين
سنبيد يهود القدس.... وسنأسر الباقين

يا صليب الغرب أقبل...سيفنا لك في الصميمْ
يا يهود الأرض هيا..إنه اليوم العظيمْ
سوف نثأر للكبار وللصغار ولليتيمْ
سنبيع الألف منكم بنعال وحميـرْ

سوف نحسن للنساء وللضعيف وللكبيرْ
سوف لن نقتل جريحاً أو أسيراً أو عليلْ

يا أناسا قد تباهوا... جدكم ابنُ سلولْ
يا أذلاءً بعزالـ....ــكفر حتما سيزولْ
سنبيد الكفر يوماً..وسنغدو كالصقورْ
سنكبر في أوروبـ ..ـا وسننثر العطورْ
حسبنا ربُ عظيمُ..منتقم للمتقين

يا شباب الدين هبوا..واطلبواالعلم السليم

شيعة الشرك تعالوا..وانظروا للمسلمين
كيف يعبدون الله ..وهم إليه قانتين
ما دعوا يوماً حسيناً..أو ختامَ المرسلين
وتسبون الرسول وأمهات المؤمنين
والصحاب والأتباع وأتباع التابعين
ما تركتم للإله..إلا فتاتاً لا يزين

فعلكم جداً شنيع....كفركم أبداً مشين
ديننا حق قويم........بجناب لا يلين
قلتم الوهابيـ...ـة دينٌ..كل الرجعيين
أجهلتم أم كذبتم..يا أعداء المسلمين
دينكم يرفع علياً..فوق رب العالمين
بعتم الدين رخيصا و هللتم للمشركين
يا أناساً قد تراءوا...في عداد المفسدين
نلتقي عند الإله..عند رب العالمين
لم أكن أقصد علياً..إنما قصدت المتين

حسبنا الله الإله..حسبنا نعم الوكيل

هناك 28 تعليقًا:

mo'men mohamed يقول...

جميلة جدا اخى
جميييييييييييله
جزاك الله كل خير
ان كنت انت اللى كاتبها فأنت بحق مبدع
احييك
بس للأسف أخى قدامنا كتير عشان نحقق شىء من اللى فى القصيده
لن نضحى بأرواحنا وأجسادنا ونحن على حالنا هذا
الله المستعان
السلام عليكم

عصفور المدينة يقول...

الحمد لله إنك طمنتني عليك
حلوة القصيدة يا دكتور
لو انت اللي كاتبها يبقى أقولك عايزة شوية وزن عشان تبقى من المعلقات أو من الملاحم

لو مش انت اللي كاتبها يبقى حلوة على أد فلوسنا مش حنتامر

عصفور المدينة يقول...

سبحان الله كنت باعلقة أنا اول واحد وكتب أخي مؤمن في نفس الوقت وتواردت العبارات

Islamist Bloke يقول...

ما شاء الله عليك يا خالد


ربنا يهدينا ويهديك ويغفر لنا ولك وللمسلمين اجمعين

اللهم امين

كرم مسلم يقول...

السلام عليكم
تعبير جميل عما يدور فى قلوب الموحدين ممن من الله عليهم بالالتزام
أسال الله أن يغير الحال الى أفضل حال
ولكن
" أن الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم"

مـحـمـد مـفـيـد يقول...

ممتاز يا خالد

حازم..بس مش دايما بكون مع نفسي حازم...بس الاكيد ان ضميري هو اللي دايما معايا حازم يقول...

ما شاء الله عليك
ماكنتش عارف انك شاعر كمان
احسن وعبرت عما يدور ببال الكثير والكثير من المؤمنين
وفقك الله وسدد خطاك

مناجاة يقول...

جميلة جدا ماشاء الله لا قوة الا بالله

اكيد انت اللى كاتبها والا كنت نوهت عن صاحبها مش كده؟

ض/خالد يقول...

وجزاكم خيرا مثله يا أخي مؤمن
وما أجمل كلمتك
أننا لن نضحي بأرواحنا وأجسادنا ونحن على حالنا

فلابد لنا من أن نقيم دولة الاسلام أولا في قلوبنا
نسأل الله أن يبلغنا عز الاسلام ونصر الموحدين

ض/خالد يقول...

أكيد القصيدة محتاج وزن جامد أوي
أنا أساسا ما استخدمتش أي بحر في وزنها

أنا وزنتها على نشيد لأبو علي بعنوان (كلنا اليوم فداه)

لو سمعت النشيد...
هتعرف وزن الكلام إن شاء الله
ده الرابط بتاعه...

http://download.media.islamway.com/several/239/02_Klna.rm

ولو أنته من هواة الام بي ثري
أهه :)
http://download.media.islamway.com/several/239/02_Klna.mp3

ض/خالد يقول...

مرحبا يا أبو الصيادين :)

تقبل الله دعاءك
وجزاك خيرا

ض/خالد يقول...

وعليكم السلام يا كرم

جزاك الله خيرا
وعودا حميد ولا تطيل الغياب

" أن الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم"

أجملت وأوجزت :)

ض/خالد يقول...

جيد جدا يا أخي محمد مفيد :)

ض/خالد يقول...

=========
لا من ناحية شاعر..فدي وظيفة من ضمن الوظائف بتاعتي
أنا على فكرة ممكن أِتغل سباك بعد الضهر...وكمان نجار...

أنا في الصبح تلميذ وبعد الظهر نجار..فلي قلم وقرطاس وإزميل ومنشار :)

وفقكم الله وسدد خطاكم
وأعتذر عن عدم متابعتي في مدونتك...لانشغالي الشديد...بظروف يعلمها اخونا المهندس عصفور المدينة..وكمان النت فاصل اليومين دول :)

سبعة صنايع

ض/خالد يقول...

بارك الله فيكم اختنا الاستاذة مناجاة

نسأل الله ان لا يجعلنا من الشعراء الذين يتبعهم الغاوون

أمــانــى يقول...

بسم الله مشاء الله ولا حول ولا قوة الا بالله كلمات معبرة ومؤثرة
ربنا ينصرنا ويعزنا ويعز الاسلام والمسلمين ويكرمك يا دكتور ياااااااااارب آمـــــــــــين ويوفقك يـااااااااارب آمــــــــــــــين

SAKAyAR يقول...

الله الله يا سي الضاكتور
ايه الجمال ده؟؟؟
مش عارف اقولك ايه واعيدلك ايه ... الله عليك تسلم ايديك
مبروووك ع العودة ومبروووك ع النيولوك
وبركة انك جيت بالسلامة يا حاااااج
وبرضه هكرر كلمة ابونا عصفور المدينة
لو انت اللي كاتبها فكدهو كدهو
ولو مش انت اللي كاتبها فيعني يعني
وعلى رأي المثل
على أد خشافك قطع التين

Dr_Moslim يقول...

ربنا يكرمك ض خالد
أرحتنا أخي الكريم
وكلام معبر حقا
وبإذن الله إن اليوم لآت
لننتقم فيه منهم
الهم أمتنا شهداء علي أبواب القدس اللهم آمين

صاحب البوابــة يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
صاحب البوابــة يقول...

جميلة ورائعة أخي الكريم

كعادتك كلماتك سريعة النفاذ الى قلب الفهم والاحساس


بالمناسبة

إني احبك في الله

:)

صاحب البوابــة يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
الطائر الحزين يقول...

السلام عليكم

كانوا رجالا وكانوا للورى قبسا وجذوة من ضمير الحق تشتعل

لم يبق شيء لنا من بعد ما غربت
شمس الرجال تساوى اللص والبطل

لم يبق شيء لنا من بعد ما سقطت

كل القلاع تساوى السفح والجبل
يا أيها العمر رفقا كان لي أمل
أن يبرأ الجرح لكن خانني الأمل
فاروق جويدة

صاحب البوابــة يقول...

اعتقد انك قد أضفت ايميلي

ولهذا حذفت التعليق

انتظر تواصلك

تحياتي اخي الحبيب

الصارم الحاسم يقول...

جميلة جدا يا دكتور

جزاك الله خيرا

امام الجيل يقول...

ما شاء الله جميلة جدا
وتبعث النفس على الامل والثقة
ربنا يكرمك كتر من الحاجات دى
عايزين حبة امل

أحمد الدرعه يقول...

الله
قصيدة رائعه والله

عاملة زي نشيد في شريط كلنا اليوم فداه لأبو علي علي ما افتكر

جزاااك الله خيرا

عصفور المدينة يقول...

تنويعة من بحر الرمل يا دكتور
فاعلاتن فاعلاتن
فاعلاتن فاعلاتن
بس برضه
وبعدين النشيد المذكور هو رنة الموبايل عندي

ftataljanna يقول...

ما شاء الله

جزاك الله خيرا

انا كنت دايما اقول لماما كلمة ظريفة اوى

كنت اقول لها انتى عارفه يا ماما لو لقيت عربيه ماشية فى الشارع وبتقول ياللا احنا راحين فلسطين هاروح معاهم من زمان من وانا صغيرة :D

ياريت والله يجي الوقت ده ونستشهد فى سبيل الله

اه لما اقول لكوا ماما كانت بترد عليا تقول لى ايه

كانت تقول لى نبقى نروح سوا :D

اصل ماما مابتسيبنيش لواحدى هههههههه